Stimuleert de acceptatie en inzet van zorgtechnologie voor de zorg van morgen
Maria van Dommelen, de nieuwste bewoner in de zorginstelling, is plotseling volledig in tranen. Een gesprek voeren gaat moeizaam. Het lijkt alsof ze iets kwijt is…
De zorgverleners gaan op onderzoek in haar kamer. Valt hier te achterhalen wat Marietje verloren is? Kan de zorgverlener in de triagekamer soms bijval verlenen?
Escaperoom Marietje is een trainingsinstrument dat zorgprofessionals stimuleert om bestaande zorgtechnologie effectief in te zetten.
Levende rouw
Zorgverleners leren zich verplaatsen in Marietje, die afscheid heeft moeten nemen bij haar verhuizing naar het verpleeghuis. Haar verlies is voelbaar; een vorm van levende rouw en een roep om aandacht.
Door slim gebruik te maken van de aanwezige zorgtechnologieën, wint het team niet alleen terug wat Marietje kwijt was – maar ook kostbare tijd die aan haar geschonken kan worden.
Hoe het werkt
De ervaring begint met een introductie waarin deelnemers worden uitgenodigd om na te denken over hun rol en houding ten opzichte van zorgtechnologie.
Puzzels in de escaperoom, verweven met technologische toepassingen, dagen deelnemers uit Marietje beter te leren kennen en slimme zorgtechnologie te benutten om haar welzijn te verbeteren.
Na het spelen van de escaperoom volgt een reflectiesessie, waarin de opgedane inzichten worden vertaald naar concrete acties op de werkvloer.
Dit maakt het mogelijk om duurzame gedragsverandering te stimuleren en de kwaliteit van zorg te verbeteren.
Zorgverleners die Marietje's escaperoom speelden...
leren zich beter inleven in de levenstransitie die cliënten doormaken
hebben meer kennis en bewustzijn van zorgtechnologie
werken nauwer samen met elkaar middels slimme zorgtechnologie
winnen meer tijd op de werkvloer
halen meer plezier en voldoening uit hun werk
Onderzoek toont aan hoe de ervaringsgerichte methode van Marietje’s escaperoom bijdraagt aan de kennis over zorgtechnologie, de levenskwaliteit van cliënten verbetert, en daarmee het werk van zorgverleners betekenisvoller en interessanter maakt.